Waarom heb ik altijd honger?

By  |  0 Comments

Ik heb heel vaak honger, hoe komt dat?

Honger heeft niet direct iets te maken heeft met hoe vol je maag zit. Maar vooral wat er in je maag zit. Als je altijd honger hebt dan is de kans groot dat jouw voedingspatroon niet uitgebalanceerd is; je eet vaak ongezond en ook ongevarieerd. Het hongergevoel komt niet dus zozeer door te weinig eten maar wel dat je eetpatroon te weinig “rijke” voedingsstoffen bevat die jouw lijf elke dag nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren.

Groenten en fruit stilt je honger

Doordat groente en fruit boordevol met vezels, vitaminen en mineralen zit zal het je niet verbazen dat het eten van veel verse groenten en fruit je zal helpen om het hongergevoel te stillen. En de kans is groot dat je ook nog eens een paar kilo aan gewicht zal verliezen.

Dorst niet verwarren met honger

Klinkt misschien vreemd in de oren, maar als je te weinig drinkt dan geeft het lichaam ook een signaal af dat erg lijkt op het hongergevoel. Ook als je veel koffie drinkt dan wordt er veel vocht aan je lijf ontrokken, je denkt dat je voldoende vocht binnenkrijgt maar dat lijkt maar zo. Veel mensen die veel koffie drinken hebben naast een hongergevoel ook vaak meer last hoofdpijn en rusteloosheid. Zorg er dus voor dat je altijd voldoende water drinkt en jouw koffie level binnen de perken houdt.

Chronische honger door onverteerd voedsel

Een andere reden voor een sterk hongergevoel is als jouw spijsverteringssysteem vol zit met onverteerde voedselresten waardoor het transport van essentiële voedingsstoffen niet op een efficiente manier kan plaatsvinden. Hierdoor kan een chronisch hongergevoel ontstaan dat kan leiden tot een laag energie-level maar ook huiduitslag, puistjes en zelfs depressies. Ga dus voor vers en pas je eetpatroon aan; elke dag groente en fruit want daarvan kun je nooit teveel eten (behalve als je Steve Jobs heet :-)

Te weinig slaap, veel meer honger

Slaap je te weinig en heb je teveel stress? Dan staat jouw hersenpan op een veel te hoog toerental. Omdat je hersenen de grootste energieverslinder in jouw lijf is zal de behoefte om meer te eten een stuk sterker worden. Probeer dus ook voldoende rust en slaap te krijgen, heel belangrijk voor je stofwisseling en je hongergevoel.

 

Bedenk dat kleine aanpassingen in jouw eetpatroon en leefpatroon al heel snel leiden tot grote verschillen in gevoel, stemming en energie

 


 

Bron: Gezonde keuzes.com

 

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *