voedingstips haal het beste uit jouw workout

Handig om te weten als je gaat bewegen

De meeste mensen sporten en bewegen om fit en op gewicht te blijven. De juiste voeding is hierbij natuurlijk erg belangrijk. Hieronder vind je een paar handige voedingstips op een rij waar je op kunt letten, zodat je het meeste uit jouw workout haalt.

 

Wanneer eten?

2 tot 4 uur voordat je gaat sporten kun je het beste een maaltijd eten. Mensen die zeer intensief sporten moeten korter, voordat ze gaan trainen, voeding tot zich nemen. Liefst zo’n 2 uur van te voren.

 

Afvallen? Train nooit op een lege maag!

Door met een lege maag te gaan trainen heb je veel sneller een lage bloedsuikerspiegel, wordt je veel sneller moe en doe je misschien niet wat je wilde doen met je workout. Eet liever een snack met veel eiwitten. De energie uit eiwitten zorgen ervoor dat je lichaam het snel aanvult zodat je opgebouwde spiermassa niet wordt aangesproken. Als je namelijk extra koolhydraten net voor of tijdens het sporten neemt, gebruikt het lichaam dat direct als snelle brandstof. Wat je liever wil is dat je spieren de extra energie uit de vetlagen van je lijf halen.

Als je je echt futloos voelt kan het helpen om een kleine hoeveelheid koolhydraten te nemen (25 gram). Just to get you started. Dat is voldoende om de bloedsuikerspiegel een boost te geven maar niet zoveel om een golf van insuline te veroorzaken die een daling in deze spiegel zou veroorzaken. Eet dit daarom zo’n 15 tot 30 minuten voor je gaat beginnen. Snelle koolhydraten doen er ongeveer 30 minuten over de spieren te bereiken.

 

Lichte workout

Wanneer je een uurtje gaat tennissen of wandelen is extra voeding niet nodig. Je lijf heeft voldoende brandstof. Al de extra energie die je van te voren inneemt en die niet verbrand wordt zet je lichaam om in vet. Dus geen extra energiebronnen nemen als het niet nodig is.

 

Zware workout

Ga je meerdere uren bewegen, mountainbiken of train je voor een halve marathon, dan is het goed om tijdens de training (snelle) koolhydraten tot je te nemen. Na ongeveer 90 minuten bewegen ben je door je voorraad heen. Een tip is om 30-60 gram koolhydraten te nemen voor elk uur dat je sport. Meer heeft geen zin want je lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid brandstof per uur opslaan. Het te veel aan brandstof in je lijf wordt weer omgezet in vet. Liever niet dus.

 

Na de training

Na een lekkere workout kun je het beste eiwitten eten. Eiwitten zorgen ervoor dat je Glycogeen voorraad sneller wordt aangevuld maar ze helpen je ook sneller te herstellen. En last but not least is het goed voor een snellere en betere ontwikkeling van je spieren.

 

Water, water, water

En natuurlijk, drink genoeg water! De hele dag door. Het is zo goed voor je lijf en zorgt dat jij je optimaal voelt bij jouw drukke bezigheden.

 


 

Bron: Powerpraat

 

 

Door Real Healthy redactie

Je goed voelen, bewegen én in balans zijn. Dat is pas écht gezond! Wij verzamelen voor jou de informatie om dat ook écht te zijn.