Sporten met de juiste voeding

By  |  0 Comments

Sporten en voeding, wat helpt je het beste?

 

Je kent dat wel, lekker aan het trainen en opeens voel je dat je geen energie meer hebt. Of je hebt juist teveel gegeten en je komt geen meter vooruit. De juiste voeding vooraf kan je daarbij helpen. Maar welke voeding kun je het beste tot je nemen voordat je gaat sporten? Een vraag die je jezelf vast wel eens gesteld hebt. Gezond en goed eten is echter niet alleen belangrijk voor professionele sportbeoefenaars, ook als je niet heel intensief sport kan de juiste voeding op het juiste moment jou helpen om de doelstellingen die je met sporten makkelijker te halen.

 

Wat gebeurt er in je lijf als je sport?

Zodra je gaat bewegen worden je vitale organen zoals hart, longen en bloedvaten zwaarder belast. Je geeft je spieren de opdracht om zich veel vaker en ook krachtiger samen te trekken dan in een normale ruststand. Je hart gaat sneller kloppen en je gaat frequenter maar ook zwaarder ademhalen. Je produceert veel meer zweet om zo je lijf koel te houden en te voorkomen dat je organen niet meer optimaal functioneren tijdens (zware) inspanning. Tijdens het sporten vinden er ook allerlei andere chemische processen plaats, waarbij de voedingsstoffen die je hebt ingenomen een chemische reactie aangaan met zuurstof. Deze oxidatie kan leiden tot versnelde veroudering, waardoor onder andere de conditie van de huid achteruit gaat en het immuunsysteem wordt verzwakt. Daarnaast ontstaan er tijdens het intensief sporten microscopisch kleine scheurtjes in de spieren, die soms tot spierpijn kunnen leiden.

 

Wat kun je het beste eten voordat je gaat sporten?

Het beste kun je dan van tevoren niets eten en pas na het sporten gaan ontbijten, maar mocht je niet meteen na het opstaan aan je training beginnen dan kun je het beste wel eerst wat eten en dan 1,5 tot 2 uur wachten voordat je gaat sporten.

Tijdens het sporten kan je het beste voldoende vocht innemen. Zorg dus dat je altijd een fles water bij de hand hebt om vocht aan te vullen. Maar wacht niet tot je echt dorst hebt, want dan ben je eigenlijk al te laat.

 


 

Bron: Jessevandervelde.com

 

Wil je vanaf nu altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en de beste sport en gezondheids tips? Schrijf je dan ook in voor de maandelijkse Real Healthy nieuwsbrief!

 

 

 

Real Healthy redactie

Je goed voelen, bewegen én in balans zijn. Dat is pas écht gezond! Wij verzamelen voor jou de informatie om dat ook écht te zijn.

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *