Meer doen met minder doen

By  |  0 Comments

Meer doen met minder doen? Ofwel, productiever door minder te doen. Het lijkt een contradictie, maar dat is het niet. Succes en ontspanning gaan hand in hand mits je de volgende tips ter harte neemt.

 

Meer doen met minder doen

Op de redactie van Real Healthy delen wij graag onze geheimen om meer te doen in het dagelijks leven door -jawel!- minder te doen! Maar laten we het eerst hebben over de dingen die je beter kunt laten voor een productiever bestaan.

 

1. check niet direct je sociale media

Er bestaan veel mensen die direct hun Facebook of Twitter checken zodra ze hun ogen open hebben. Geen idee waarom ze denken dat dat een goed idee is. Dat is het namelijk niet. Voor je het weet kijk je in de levens van honderden anderen, hoor je hun meningen, opinies en meer en dat allemaal voordat je je hebt afgevraagd waar je zelf op dat moment behoefte aan hebt, of naar verlangt. Dit leidt al op de vroege morgen tot ongezonde vergelijkingen, jaloezie en zelfs angst. Je zit toch echt niet te wachten op de zoveelste droombestemming van een verre kennis terwijl je er zelf bijna doorheen zit en ook nog een drukke werkdag voor de boeg hebt.

 

2. Start je dag niet met haast

Makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je in de stad woont, moeder bent van drie kinderen, een druk schema hebt, of gewoon een mens bent. Veel mensen starten hun dag met haast om toch nog op tijd te komen voor hun eerste afspraak voor die dag. Als je je dag sneller dan het licht begint dan heeft dat consequenties voor de acties van de rest van die dag. Voor je het weet doe je alles snel en gehaast die dag. En dat is de perfecte basis voor stress.

 

3. Begin je dag niet met klagen

Als je je dag direct begint met iets waar je teleurgesteld of boos over bent dan is de kans groot dat je de hele dag gaat zoeken naar dingen waar je over kunt klagen. Voor je het weet zit je in een neerwaartse spiraal en kan je niets anders meer dan klagen.

 

Nu het duidelijk is wat de grootste energiezuigers zijn op een dag, wordt het tijd om je te vertellen wat je wel moet doen.

 

1. Mediteren in de ochtend

Meditatie is een uiterst krachtige manier voor het krijgen van inzicht, vrede en balans in je lichaam en geest. Mediteren verhoogt je energieniveau en dat is mooie bijkomstigheid als je nog een hele dag voor je hebt. Er zijn genoeg andere redenen te bedenken waarom je ‘s ochtends beter kunt mediteren dan je Facebook checken, maar we houden het kort. Je hoeft echt geen twintig minuten te mediteren voor het juiste effect. Begin met 3 minuten en bouw het vanaf daar langzaam op. Geen idee hoe je moet mediteren? Er zijn talloze manier om te mediteren. De een doet het door te focussen op ademhaling, een ander staart in de vlam van een kaars. Zoek de manier die het beste bij jou past. Zo houd je het het langst vol. Als je echt geen idee hebt waar je moet beginnen is een cursus meditatie wellicht een aanrader.

Door je dag te starten met mindfulness boor je je eigen vermogens aan en wie wil dat nou niet? ;-)

 

2. Schrijf een succes mantra

Wil je succesvol zijn volgens je eigen criteria, dan moet je op zijn minst geloven dat het mogelijk is. Door een realistisch mantra te herhalen dat de door jouw gewenste uitkomst bevestigd kun je je droom beter visualiseren.

Je mantra zou bijvoorbeeld kunnen zijn: ‘Ik ben een getalenteerd schrijver en met mijn talent wil ik de wereld graag informeren over armoede in Nederland’.

Een mantra kan goed werken op die momenten dat angst en twijfel de overhand hebben en je dromen even heel ver weg lijken. Juist door zo’n mantra voor jezelf te hebben worden je dromen groter dan je angsten.

 

3. Maak een not-to-do lijstje

Een not-to-do list is briljant. Het elimineert allerhande drukke taakjes die niet goed zijn voor je productiviteit. Door je slechts bezig te houden met de dingen waar je goed in bent, zul je meer profijt van je werkzaamheden hebben, maar zal je je ook veel beter voelen. Soms zijn we veel te obsessief bezig met onze to-do lijstjes en zo’n hele lijst met dingen waar je geen zin in hebt, of geen tijd voor hebt, kan zoveel energie uit je zuigen dat je ook geen zin hebt in die taken die je juist wel leuk vindt. Streep daarom een aantal dingen van je lijstje om meer vrijheid te creëren. De ironie wil dat je productiviteit toeneemt als je je takenlijst wat meer ontspannen benaderd. Je wordt er tenslotte geen slechter persoon van als je wat dingen van je takenlijst schrapt.

 

Dus voortaan schrijf je op wat je niet gaat doen voor je aan je werkweek begint, zoals: 

  1. niet meerdere keren per dag je social media checken
  2. niet iedere dag de was doen (als dat niet nodig is)
  3. niet je collega’s beoordelen of jezelf met je medewerkers vergelijken
  4. niet het werk van anderen overnemen

 

 

Wil je vanaf nu altijd op de hoogte blijven van het laatste gezonheidsnieuws? Schrijf je dan ook in voor de maandelijkse Real Healthy nieuwsbrief!

 

 

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *