kurkuma gezond of niet

By  |  0 Comments

Is kurkuma gezond of niet? Het hier niet zo veel gebruikte kruid mag niet ontbreken in de keuken van de bewuste eter. Het is makkelijk te verwerken in gerechten en daardoor is het heel eenvoudig om van de gezondheidsvoordelen te profiteren.

 

Kurkuma gezond of niet?

En kurkuma, koenjit of geelwortel heeft nogal wat gezondheidsvoordelen! Zowel voor kleine kwaaltjes als voor ernstigere ziektes. Overigens geldt voor die laatste natuurlijk wel dat je je altijd goed moet laten voorlichten door een arts. De wortel helpt tegen eczeem, een verstopte neus, kneuzingen, wondjes, menstruatiepijn en een droge huid. En dat zijn alleen nog maar de kleine kwaaltjes. Geelwortel is een sterke antioxidant, gaat trombose tegen en zou ook over kankerremmende eigenschappen beschikken. Bovendien blijkt het ook effectief tegen Alzheimer en depressie. Het stofje curcumine dat in kurkuma zit helpt goed tegen ontstekingsgerelateerde ziekten en aandoeningen als reumatoïde artritis, atherosclerosis, slijmbeursontsteking, PDS en andere langdurige ontstekingen.

Een ander aspect van kurkuma is dat het de lever ondersteunt bij het ontgiften. Vaak wordt aangeraden om kurkuma op te nemen in je voedingspatroon als je zware metalen belasting hebt of veel met (schadelijke) chemische stoffen in aanraking komt.

Ook bij spijsverteringsklachten is kurkuma in te zetten. Het geeft verlichting bij een opgeblazen gevoel en kramp in de darmen. Kortom: kurkuma kun je niet links laten liggen. Maar hoeveel en hoe vaak is gezond. Aangeraden wordt om dagelijks een tot drie theelepels toe te voegen aan je menu. Een goeie combi, die elkaar versterkt, is die met zwarte peper. Beide zijn ideaal te gebruiken in een curry, maar er  is ook een zogenaamde kurkuma melk. Deze geeft je immuunsysteem een boost tijdens ziekte. Real Healty vond het recept bij Mark’s Daily Apple.

 

Kurkuma Melk
250 ml

  • 250 ml kokos- of amandelmelk
  • ½ tl gemalen kurkuma
  • 1 cm dik plakje verse gember, geschild en fijn gesnipperd
  • snufje cayennepeper
  • ½ – 1 tl rauwe honing of ander zoet
  • klontje boter, kaneel of kardemom (optioneel)

 

Bereidingswijze

  1. Verwarm de melk zachtjes in een pannetje.
  2. Meng de overige ingrediënten in een mok en schenk een klein beetje van de warme melk erbij.
  3. Roer goed tot er een pasta ontstaat en schenk vervolgens de rest van de warme melk erbij.
  4. Je kan de gember laten zitten of er voor het serveren uitzeven.

 

Wil je vanaf nu altijd op de hoogte blijven van het laatste gezonheidsnieuws? Schrijf je dan ook in voor de maandelijkse Real Healthy nieuwsbrief!

 

 

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *