Kleine stappen, grote gezondheidsvoordelen

By  |  0 Comments

Ze zijn vaak beperkend , lastig vol te houden en een rem op je levensvreugde. Diëten zijn geen pretje. Kleine aanpassingen voor een optimale gezondheid daarentegen vaker haalbaar en daardoor langer vol te houden. Deze 10 minuscule veranderingen zorgen al voor grote gezondheidsvoordelen.

 

Grote gezondheidsvoordelen

 

1. Probeer meer water te drinken

Een kleine stap die veel van je gezondheidsprobleempjes oplost. Moe van het werken? Een koud glas water kan een echte opkikker zijn. Hoofdpijn? Probeer eerst een glas water te drinken voor je naar de aspirine grijpt. Het zou zomaar gewoon een vocht tekort kunnen zijn.

 

2.  Investeer in een goede blender

Een blender kan je gezondheid bevorderen door met fruit, groente en superfoods te experimenteren. Voor je het weet vind je het zo lekker en leuk om nieuwe dingen uit te proberen dat de overtollige kilo’s er afvliegen zonder dat je er erg in hebt. Naast het pureren van groente en fruit is het de ideale keukenhulp voor het vervaardigen van soepen en hummus. Beide goed voor je gezondheid.

 

3. Probeer gelijkgestemden te vinden

Gezond leven is zoveel leuker als je je bevindingen en avonturen op dit vlak met iemand kan delen. Schrijf je daarom samen met een vriend of vriendin in voor die ene 10 km run bij jullie in de buurt. Wissel recepten voor gezonde snacks uit met je collega, of word lid van een Facebookgroep voor de broodnodige steun. Wat je ook besluit om te doen het is altijd leuker om het samen met iemand anders te doen.

 

4. Kook thuis

Probeer minder buiten de deur te eten. Als je uiteten gaat of eten haalt, weet je nooit hoe het precies is klaargemaakt. Probeer daarom zoveel mogelijk thuis te koken. Prettige bijkomstigheid: het is nog goedkoper ook. Voor je het weet word je middel slanker terwijl je bankrekening groeit.

 

5. Blaas je sociale leven nieuw leven in

Veel mensen realiseren zich niet (meer) dat een gezonde levensstijl uit meer bestaat dan alleen gezond eten en hoe vaak je je per week in je sportkleren hijst. Zonder steun ben je nergens. Er is geen broccoli ter wereld die de steun van je moeder, beste vriendin of partner kan vervangen. Je kunt alle groente van de wereld eten maar zonder vrienden zal je stress en eenzaamheid ervaren en dat is alleen maar slecht voor je gezondheid.

 

6. Zeg dag tegen suiker

Denk bij suiker aan zwaar verslavende middelen die je met geen vinger zou willen aanraken. Zo streng hoef je natuurlijk niet te zijn, maar een beetje nadenken bij wat je eet kan geen kwaad. Lees op zijn minst de voedingswaarde op de etiketten, of nog beter: eet meer voedsel dat geen labels nodig heeft. Je zal jezelf er op de lange termijn dankbaar voor zijn.

 

7. Sport gevarieerd

Behoor je tot die mensen die zich ieder jaar voornemen om meer te sporten, maar dat op 3 januari alweer vergeten is? Dan heb je of nog geen sport gevonden die je leuk vindt of je blijft te veel hangen in hetzelfde. Variatie is het toverwoord als het om sport gaat. Probeer niet vijf dagen per week hetzelfde rondje te lopen, durf ook eens te verdwalen. Voor je het weet heb je veel meer kilometer gelopen en ook nog een nieuw stukje van de buurt ontdekt.

 

8.  Verwen jezelf met liefde

Dit is een ven de belangrijkste dingen die je kunt doen voor je gezondheid: van jezelf houden! Al je niet op het hoogst mogelijke niveau voor jezelf zorgt dan kun je anderen ook niet het beste van jezelf geven. Heb je een slechte dag? Ga niet mokken of het afreageren op anderen. Kijk naar jezelf en vraag je af: wat heb ik nodig om mij beter te voelen. Is het kop thee of wat frisse lucht? Maak die thee dan en loop gewoon even dat blokje om. Heb je er niet direct tijd voor? Vraag je dan af wanneer het wel kan.

 

9. Maak van je huis een paradijs

Je woonruimte zou een reflectie van jezelf moeten zijn. Kalm en zonder stress. Doe je ogen even dicht en bedenk hoe jouw droomhuis eruit zou moeten zien. De een heeft veel groen nodig, de ander veel natuurlijk licht en weer een ander voelt zich prettig bij heldere kleuren. Vindt uit waar jij je goed bij voelt en creëer door middel van kleine aanpassingen je persoonlijke happy home.  

 

10. Beloon jezelf

Wat is er leuk aan hard werken zonder beloning? Niks! Voor elk doel dat je jezelf stelt, mag je ook een traktatie bedenken voor als je bestemming hebt bereikt. Dat kan zoiets groots zijn als een vakantie maar ook gewoon een t-shirt of een mooie bos bloemen.

 

Wil je vanaf nu altijd op de hoogte blijven van het laatste workout nieuws? Schrijf je dan ook in voor de maandelijkse Real Healthy nieuwsbrief!

 

 

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *