Hardlopen

Hardlopen en extra veel verbranden

Hardlopen is een perfecte én goedkope manier om jouw conditie te verbeteren. Het is het perfecte moment om even te ontsnappen aan de alledaagse stress en beslommeringen en  je kunt jezelf volledig verliezen in de cadans van een goede run. Maar ook hier kan de klad in komen en kan de motivatie langzaam verdwijnen als je niet eens in de zoveel tijd iets nieuws aan je hardloop routine toevoegt of verandert. Wat kun je doen om jouw (dagelijkse) runs uitdagend te houden en tegelijkertijd extra calorieën te verbranden?

 

Extra calorieën verbranden tijdens je workout

 

Sprints

Je loopt waarschijnlijk vaak op het zelfde tempo. Logisch, want daar voel je je goed bij en kom je in een lekkere flow tijdens het hardlopen. Dit is geen slechte zaak. Maar stel je hebt een paar kilotjes die je graag  kwijt zou willen raken en je zou wat extra vet willen verbranden, dan is het van belang dat je af en toe een sprintje trekt of een versnelling inbouwt tijdens je run. Probeer bijvoorbeeld het toevoegen van 30-seconden sprints elke 2-3 minuten tijdens het hardlopen. Maar zorg er wel voor dat je jezelf voldoende hersteltijd geeft na elke sprint voordat je aan de volgende begint. Bouw het langzaam op en loop jezelf niet over de kop in je enthousiasme. Luister naar je lijf, want dat is de beste graadmeter om te weten wanneer je wat gas terug moet nemen.

 

Langere afstanden

Wellicht voor de hand liggend, maar als je altijd drie kilometer per keer loopt, kun je ook eens proberen om er een kilometer aan toe te voegen. Hoe langer je loopt, hoe meer calorieën je verbrandt.

 

Heuvelachtig terrein

Is jouw vaste looproute voornamelijk vlak? Hardlopen in een heuvelachtig terrein vertraagd je aan de ene kant maar zal ook meer inspanning van je lijf vragen en je hartslag omhoog doen gaan en daarmee ook het aantal calorieën. Probeer eens een route te vinden bij jou in de buurt die wat heuvelachtiger is. Dat zorgt voor een leuke afwisseling van je running routine en zorgt voor extra vetverbranding.

 

Verhoog je tempo

Loop je 10 minuten per kilometer? Probeer eens een nieuw doel te stellen om onder de 10 minuten per kilometer te komen . Dit kan een paar pogingen in beslag nemen maar je krijgt er zeker ook wat voor terug in de vorm van extra verbranding tijdens jouw run.

 

Draag gewichten

Om jouw run nog uitdagender te maken kun je ook extra gewicht meedragen om je polsen of in je hardloopvest.

 


 

Bron: Skinnymom.com

 

Door Real Healthy redactie

Je goed voelen, bewegen én in balans zijn. Dat is pas écht gezond! Wij verzamelen voor jou de informatie om dat ook écht te zijn.