Happy in de herfst

By  |  0 Comments

De dagen worden korter en de temperatuur daalt langzaam, maar gestaag. Je humeur ook, maar dat is nergens voor nodig. Hou die winterblues buiten de deur met deze tips

 

Happy in de herfst

De fameuze winter- of herfstblues heeft waarschijnlijk te maken met de veranderende hoeveelheid licht tijdens de verschillende seizoenen. Hierdoor ontstaat een ontregeling van het dag-nachtritme. Deze ontregeling is met name van invloed op je slaap en stemming. Een sombere stemming en veel of juist weinig slapen zijn kenmerkende klachten van een flinke dip, maar daar veeg jij de vloer mee aan met deze tips.

 

Bewegen

Bewegen is een must en het liefst nog buiten ook. Op die manier pak je, als het even kan, ook nog wat daglicht mee en dat is goed voor de aanmaak van vitamine D. Daarnaast zorgt beweging ook voor de aanmaak van adrenaline, endorfine, dopamine en al die -ines hebben een positief effect op je humeur.

 

Denk blij 

Een open deur, maar daarom niet minder waar: think happy thoughts. Focus je op positieve dingen en sta stil bij de dingen die je gelukkig maken. Noteer je eigen prestaties, dingen die je leuk aan jezelf vindt en waar je naar uitkijkt.

 

Eet jezelf gelukkig

In de herfst en de winter neigen we veel eerder naar ongezond voedsel, maar de snoeptrommel kun je beter dicht laten. We bedoelen hier niet ‘eet je emoties weg’, maar eet jezelf gelukkig. Hoe? Probeer veel donkere bladgroentes en peulvruchten tot je te nemen. Beide zijn rijk aan magnesium, een mineraal dat een essentiële rol speelt in de energieproductie van het lichaam. En wie energie heeft, voelt zich uiteindelijk ook beter en gelukkiger. Slaap je slecht door alle negatieve gedachtes die je ‘s nachts wakker houden, probeer dan eens kersen te eten. Kersen zijn een natuurlijke bron van melatonine, dat weer een gunstige invloed heeft op een gezond slaappatroon.

 

Adem bewust

Let eens op je ademhaling. Wanneer je bewust evenwichtig en diep ademhaalt verhoog je niet alleen de in- en opname van zuurstof, maar laat je ook gifstoffen vrij als je uitademt. Kan in het begin wat vreemd voelen, maar het proberen waard.

 

Kruip lekker weg in je eigen wereld

Zit je er even helemaal doorheen? Geen probleem. Blijf lekker binnen, kruip onder de deken op de bank en lees een keer dat boek waar je nooit tijd voor hebt, kijk je favoriete series of die indrukwekkende film die je nog steeds niet hebt gezien. Me time werkt echt!

 

Maak er wat van

Nederland is al grijs genoeg in de herfst en winter dus het minste wat je kunt doen is zelf proberen te stralen. Ja, dat is moeilijk in deze tijd van het jaar, maar gelukkig hebben we daar de nodige hulptroepen voor in de vorm van make-up. Dus smeer een gezellig kleurtje op je lippen en lak die nagels in een vrolijke kleur. En tot slot: kleren maken de vrouw. Vergeet die joggingbroek en die slobbertrui en trek je mooiste kleren aan. Onbewust linken je hersenen die namelijk aan good times en dat zorgt voor een flinke boost van je humeur.

 

Wil je vanaf nu altijd op de hoogte blijven van het laatste gezondheids nieuws? Schrijf je dan ook in voor de maandelijkse Real Healthy nieuwsbrief!

 

bron: Shape

 

 

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *