Gezondheidsvoordelen van een sauna

By  |  0 Comments

De een is er dol op, de ander moet er niets van hebben: de sauna. Zeker als de dagen kouder en korter worden neemt het saunabezoek toe, maar hoe gezond is de sauna nou eigenlijk? 

 

Gezondheidsvoordelen van een sauna

In de sauna stijgt de lichaamstemperatuur naar 39 graden, waardoor de huidporiën open gaan en de zweetklieren hun werk kunnen doen. Het verdampen van vocht zorgt voor verkoeling omdat verdamping energie kost. Door het verlies van vocht in het lichaam neemt het bloed in de aderen af. Hierdoor word je bloeddruk lager. Mede daarom is het belangrijk om voldoende vocht te drinken tijdens je bezoek aan de sauna.

Behoor jij tot de groep mensen die liever saunavrij door het leven gaat? Denk er dan nog een goed over na waar dat aan kan liggen want de sauna biedt zeker voordelen voor je gezondheid. Dit zijn de gezondheidsvoordelen van een sauna op een rij.

 

Je slaapt beter en dieper

Onderzoek laat zien dat saunagebruik zorgt voor een diepere slaap door het vrijkomen van endorfines. Maar hoe vaker je naar de sauna gaat, hoe minder heftig deze werking is. Waarschijnlijk komt dit doordat het lichaam gewend raakt aan frequent saunagebruik.

 

Verlichting van spier- en gewrichtspijn

Heb je helemaal in het zweet gewerkt in de sportschool en bedankt je lichaam je met spierpijn? Dan kan de sauna verlichting bieden. Doordat het bloed sneller kan stromen wordt het melkzuur in de spieren eerder afgevoerd. Daarnaast zorgt de afgifte van endorfines voor een verlichting van de pijn.

 

Betere conditie van de aderen

Dankzij de temperatuurwisselingen zetten de aderen uit en krimpen ze weer. Door het uitzetten van de bloedvaten kan het bloed vrij stromen en en voedingsstoffen brengen om de aderen te onderhouden.

 

Extra vetverbranding

De hartslag ligt in de zogenaamde cardiozone waardoor je lichaam vet verbrand en geen eiwitten of suikers. Daarnaast wordt vet onder invloed van warmte vloeibaarder waardoor je lichaam het vet nog beter kan omzetten in energie voor de hartspier.

 

Zorgt voor een betere weerstand

Onderzoek heeft aangetoond dat de sauna zorgt voor een toename van de witte bloedcellen, waardoor je weerstand tegen verkoudheden en griep toeneemt.

 

Vermindert stress

De meeste sauna’s bevatten weinig afleiding en prikkels. Daarnaast zorgt de saunagang voor de aanmaak van rustgevende endorfines in de hersenen, waardoor je na afloop heerlijk ontspannen naar huis gaat.

 

Zorgt voor een gezonde huid

Ook de bloedtoevoer naar de huid neemt toe door de warmte. Voedingsstoffen worden beter getransporteerd waardoor je huid gevoed wordt van binnenuit.

 

Betere afvoer van afvalstoffen

All aderen gaan open, daardoor stimuleer je de ontgiftingsorganen zoals de lever en de nieren. Ook de poriën van de huid gaan door de warmte open en daardoor kan het lichaam via de huid afvalstoffen kwijt.

 

* Er zijn verschillende soorten sauna’s. Alleen door ze allemaal een keer te proberen, kun je er achter komen welke type sauna jou het beste ligt.

 

 

Wil je vanaf nu altijd op de hoogte blijven van het laatste gezonheidsnieuws? Schrijf je dan ook in voor de maandelijkse Real Healthy nieuwsbrief!

 

 

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *