Gezonde frieten

By  |  0 Comments

Gezond leven staat hoog in het vaandel, maar niets is menselijker dan af en toe eens lekker zondigen. Iedereen heeft zo zijn eigen guilty pleasures, maar op de redactie snakken wij soms echt naar frietjes met zout. En wij zijn vast niet de enigen!

 

Gezonde frieten maken

Helaas zijn die lekkere, knapperige frieten verre van gezond. Daarom zijn wij op zoek gegaan naar een slankere versie. En we hebben ze gevonden: Franse frietjes van knolselderij met een zelfgemaakte, lichte versie van mayonaise. Eerlijk is eerlijk: het water liep ons ook niet in de mond bij het lezen van dit recept maar eenmaal geprobeerd waren we verbaasd over de smaak. Zeker niet verkeerd en stukken beter dan de vol vette variant.

 

Ingrediënten

1 persoon

  • 1 knolselderij (ongeveer 500 gram)
  • zeezout, peper, knoflook, paprikapoeder
  • goede kwaliteit olijfolie
  • 150 gram Griekse yoghurt of kwark
  • handvol platte peterselie, fijngehakt

 

Bereidingswijze 

Verwarm de oven voor op 190 graden Celsius.

Schil de knolselderij en snij in repen of de vorm van frietjes. Doe de gesneden repen in een kom, voeg zeezout, knoflook- en paprikapoeder toe en 3 eetlepels olijfolie. Even goed schudden,  zodat de kruiden zich goed verspreiden over de repen. Leg de gezonde frieten op een bakplaat met bakpapier. Bak ze in ongeveer 45 minuten mooi goudbruin en draai ze bij 25 minuten even om. Maak de mayonaise van yoghurt met vers gehakte peterselie, breng op smaak met knoflook, zout en peper.

 

Wil je vanaf nu altijd op de hoogte blijven van de lekkerste en gezondste recepten, zoals deze gezonde frieten van knolselderij? Schrijf je dan ook in voor de maandelijkse Real Healthy nieuwsbrief!

 

 

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *