Geen tijd om te sporten? Maak tijd!

By  |  0 Comments

Een van de meest gehoorde excuses om niet te sporten is: “Ik heb geen tijd om te sporten.” Onzin! Natuurlijk heb je tijd, maar het staat niet zo hoog op je prioriteitenlijstje dat je er tijd voor vrij wil maken. Jammer, want wie over een gezond en fit lichaam wil beschikken, zal ook aan sport moeten doen.

 

Geen tijd om te sporten

Je hoeft je echt niet zeven dagen per week in het zweet te werken om van de gezondheidsvoordelen te kunnen genieten. Drie keer per week volstaat. En iedereen kan in die drie uurtjes fit worden. Omgerekend kost het maar 1.8 procent van je tijd per week. Daarom wat makkelijke tips als je denkt: ik heb geen tijd om te sporten.

 

Zo maak je tijd vrij om te sporten

  1. Als je thuis komt van een lange dag werken, zorg dan dat je niet op de bank ploft. Het risico is te groot dat je je bedenkt. Trek in plaats daarvan direct je hardloopschoenen aan en ga de deur uit.
  2. Zorg dat er altijd een tas voor de sportschool voor het grijpen ligt met kleding, water en een handdoek. Op die manier hoef je je alleen de tas bij thuiskomst op te pikken en kun je gelijk door. Of nog beter: neem de tas direct ‘s ochtends mee naar je werk, dan kun je direct vanuit kantoor door naar de sportschool.
  3. Plan je workouts. Maak van sporten een prioriteit. Het gaat niet om tijd hebben, maar tijd maken. Als je sportmomenten van te voren vastzet ben je minder geneigd om er onderuit te komen.
  4. Probeer een uurtje eerder op te staan en ga voor een hardloop-, wandel-, of yogasessie in de vroege morgen. Het zal in het begin even wennen zijn, maar het is een heerlijke manier op de dag mee te beginnen. Je hebt er de hele dag profijt van: meer energie en een beter humeur. En ‘s avonds hoef je de deur niet meer uit.
  5. Ga voor de groepslessen in de sportschool. De leraar en de groep zullen je motiveren om je best te doen en ook niet onbelangrijk: je kunt niet eerder weg dan de les is afgelopen dus moet je wel alle oefeningen afmaken.
  6. Probeer online workouts. Ze werken hetzelfde als groepslessen. Zelf nadenken is niet meer nodig. Je hoeft alleen nog de instructies op te volgen. Nadeel is wel dat er niemand aanwezig is om je te corrigeren als je het verkeerd doet.
  7. Duursport en de herhaling van krachttraining saai en daardoor niet vol te houden? Probeer een boardsport. Kitesurfen, golfsurfen, windsurfen en SUP’en op golven zijn stuk voor stuk sporten waar je ontzettend veel calorieën mee verbrandt. Maar omdat je moet spelen met de elementen heb je niet door dat je aan het sporten bent. Ook prima in de winter te doen, mits je een goed wetsuit hebt.
  8. Last but not least: bedenk waarom je het doet. Sporten heeft veel voordelen: je voelt je er beter door en je gaat er ook nog beter uitzien. Probeer dus toch te gaan als je je moe en uitgeblust voelt, want je krijgt er veel energie voor terug.

 

Wil je vanaf nu altijd op de hoogte blijven van het laatste workout nieuws? Schrijf je dan ook in voor de maandelijkse Real Healthy nieuwsbrief!

 

 

Real Healthy redactie

Je goed voelen, bewegen én in balans zijn. Dat is pas écht gezond! Wij verzamelen voor jou de informatie om dat ook écht te zijn.

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *