Besluitvaardiger worden

By  |  0 Comments
Keuzes horen bij het leven. Grote beslissingen als ga je verhuizen voor die nieuwe baan levert de nodige twijfel op. Iedere beslissing draagt tenslotte een bepaald risico met zich mee. Minder ingrijpende dingen als “waar eten we vandaag?” voelen soms eveneens als een kwestie van leven of dood. Wat als je het verkeerde restaurant hebt uitgezocht en niemand tevreden is over het eten? Gelukkig zijn er wel een aantal manieren om besluitvaardiger door het leven te gaan,  zonder iedere keer, door het immer stressvolle proces van wikken en wegen te gaan.

 

Besluitvaardiger worden doe je zo

 

1. Vertrouw op je ervaring en gevoel

Grofweg bestaan er twee soorten beslissers.  Zij die op basis van gegevens (ratio) of op basis van intuïtie knopen doorhakken. Je kent ze ook wel als de eeuwige piekeraar en het besluitvaardige type. Welke van de twee beter is? Daar zijn de meningen over verdeeld, al laat onderzoek momenteel zien dat we helemaal niet zo ‘bewust beslissingen nemen’ als we eigenlijk denken. Ons onderbewuste speelt een veel grotere rol dan gedacht. Wel blijkt uit onderzoek dat zij die op grond van hun gevoel een beslissing nemen vaker achter hun beslissing blijven staan en dus positiever zijn over de gemaakte keuze. Kortom: de volgende keer dat je een beslissing neemt hoef je jezelf niet gek te maken door twijfel en gepieker. Vertrouw in plaats daarvan iets meer op je gevoel en ervaring en de keuze is zo gemaakt.
 
 

2. Grote beslissingen maak je ‘s ochtends

Succesvolle mensen zorgen dat ze belangrijke beslissingen nemen vóórdat ze moe worden. Daarnaast werken ze geroutineerd om overbelasting te voorkomen. Stress heeft namelijk een negatieve invloed op het nemen van beslissingen; het kost veel energie. Om diezelfde reden hebben belangrijke zakenmannen vaak slechts grijze en blauwe pakken in de kast hangen. Hierdoor hoeven ze ‘s ochtends niet al te kiezen of ze voor dat vrolijk gekleurde pak gaan, of toch gedistingeerder op de werkvloer willen verschijnen. Slim want iedere keuze die je maakt, van wat trek ik aan vandaag tot wat eten we voor lunch, kost energie. Zo houden ze hun zintuigen scherp voor beslissingen die er werkelijk toe doen. Na een bepaalde hoeveelheid keuzes, hoe klein ook, neemt je vermogen om de juiste beslissing te nemen af. Uiteraard hoef je je kledingkast niet aan te passen om dit fenomeen, dat bekend staat als keuzemoeheid, te voorkomen, maar zorg er in iedere geval voor dat je je beslissingen ‘s ochtends neemt voor je moe wordt.
 
 

3. Doe alsof de beslissing voor iemand anders is

Probeer eens een rollenspel als je wordt geconfronteerd met een zwaar dilemma. Doe alsof een goede vriend of vriendin in dezelfde situatie zit en jou om advies vraagt. Het blijkt dat je door je in een ander te verplaatsen betere keuzes maakt als het om persoonlijke kwesties gaat.
 
 

4. Wees niet bang voor een foute beslissing

Mocht je toch een keer een foute keuze hebben gemaakt. Troost jezelf dan met de gedachte dat een foute keuze ook een beslissing is. Ben je geneigd een beslissing uit te stellen omdat je bang bent de verkeerde keuze te maken? Bedenk dan dat niets beslissen ook een beslissing is. Jij besluit het dilemma uit te stellen tot later. Een eigenschap waar weinig mensen op zitten te wachten.

 

 

Wil je vanaf nu altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws, zoals besluitvaardiger worden in 4 stappen? Schrijf je dan ook in voor de maandelijkse Real Healthy nieuwsbrief!

 

 

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *