7 manieren om stress te verminderen

By  |  0 Comments

Ons lichaam reageert van nature op stress door een verhoogde bloeddruk, verhoogde hartslag, versnelde ademhaling, verhoogde lichaamstemperatuur en het samentrekken en verkrampen van onze spieren. Te veel stress is slecht, maar een stressvrij leven is nagenoeg onmogelijk. Daarom hebben wij 7 gemakkelijke, creatieve manieren om stress te verminderen, als je weer eens het gevoel hebt dat je hartslag omhoog schiet.

 

7 manieren om stress te verminderen

 

1. Ga naar buiten

Probeer iedere keer als je stress voelt opkomen, naar buiten te gaan voor een wandeling door het park of over het strand. Geen wandelaar? Pak dan de fiets voor een ritje door de bossen. Heb je het zo druk dat je echt geen tijd kan vrijmaken voor een wandeling of een rondje fietsen, kijk dan gewoon naar een plaatje van een natuurfenomeen waar je blij van wordt. Je humeur krijgt er een boost van en voor je het weet voel je je een stuk minder rusteloos.

 

2. Drink jus d’orange

Het werkt echt! Sinaasappels zijn rijk aan vitamine C en zijn tot op een bepaalde hoogte uitstekende natuurlijke angstremmers. Zoiets heerlijks en voedzaams tegelijkertijd moet je toch op zijn minst een kans geven.

 

3. Schrijf een verhaal

Schrijven is goede een manier om je gevoelens en gedachten te uiten. Maar je hoeft niet perse iets te schrijven over wat je dwarszit. Je kunt ook gewoon over iets schrijven waar je enthousiast over bent of waarover je juist verdrietig bent. Zodra je vleugels aan je expressie geeft, zal je een macht ervaren die je niet eerder hebt gevoeld. En ook niet onbelangrijk: het werkt stress verminderend, terwijl je creatief bezig bent.

 

4. Verwen jezelf met wat lekkers

Bij stress zijn we geneigd naar snel, makkelijk en ongezond voedsel te grijpen. Nergens voor nodig! Probeer in plaats van chips, pizza en chocola eens zoete aardappels, abrikozen, advocado’s of spinazie. Stuk voor stuk natuurlijke stress busters en nog gezond ook.

 

5. Blaas een ballon op

Het opblazen van een ballon lijkt op diep ademhalen. Bij het blazen moet je diep ademhalen en tegelijkertijd komt de opgebouwde stress in je lijf vrij. Een simpele maar doeltreffende actie. Je kunt het zelfs doen tijdens je werk. Wellicht heb je je collega’s wel wat uit te leggen als je plotseling ballonnen opblaast, maar wie weet krijg je de hele afdeling mee en dat zorgt vast weer voor de nodige lachsalvo’s, die ook weer goed zijn tegen stress.

 

6. Lach veel

Spreek af met vrienden die je aan het lachen maken. Stress zorgt ervoor dat onze bloedvaten nauwer worden. Hierdoor verslechtert ons immuunsysteem. Met een zwak immuunsysteem kan je lichaam niet vechten tegen ziekten. Onderzoek heeft aangetoond dat lachen de gehalten van de stresshormonen cortisol en epinephrine doet afnemen. Hierdoor kunnen de bloedvaten zich weer verbreden.  Lachen heeft direct effect op heel je lichaam. Door te lachen worden er endorfinen, een soort natuurlijke pijnstillers, in het lichaam vrijgelaten. Hierdoor voel je je binnen no-time een stuk relaxter.

 

7.  Kijk naar foto’s uit je jeugd

Voor velen is hun kindertijd de mooiste tijd uit hun leven. Niks werkt zo ontspannend om de jaren uit je jeugd weer even naar boven te halen. Het zijn tenslotte de jaren die jou gemaakt hebben tot wie je nu bent. Voor je het weet lach je weer een beetje of rollen de tranen van geluk over je wangen. Ben je zelf moeder? Dan helpt het ook om de foto’s van je kinderen te bewonderen. Tevredenheid, geluk en een gevoel van opluchting zullen zich meester over je maken.

 

Uiteraard bieden deze 7 manieren om stress te verminderen geen oplossingen voor je problemen. De oorzaak van je stress wordt er niet mee aangepakt maar het helpt om te ontspannen en herinnert je aan het feit dat het leven uit een mix van ups en downs bestaat. En met een beetje geluk kijk je weer met een frisse, herboren geest tegen je eventuele problemen aan.

 

 

Wil je vanaf nu altijd op de hoogte blijven van het laatste gezondheids nieuws? Schrijf je dan ook in voor de maandelijkse Real Healthy nieuwsbrief!

 

 

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *