4 vragen aan fitness guru Matt Roberts

By  |  0 Comments

4 vragen aan fitness guru Matt Roberts

Fitness guru Matt Roberts is één van de bekendste namen in de wereld als het gaat om fitness en gezondheid. Hij was de personal trainer van voormalig Spice Girl Mel C., kleding ontwerper Tom Ford én pop sensatie The Saturdays. Real Healthy legde hem 4 vragen voor over de beste manier om gezond en verantwoord vet te verbranden én over all gezonder te worden.

 

Je bent een groot voorstander van cardiokrachttraining. Waarom is dit anders dan gewoon cardio of krachttraining?

Voor de meeste mensen is de snelste manier om fitter te worden de conditie van hart en longen verhogen. Cardiokrachttraining doet dit door het trainen van de spieren van je bovenlichaam af te wisselen met die van het onderlichaam. Bij reguliere weerstandstraining heb je de zogenaamde ‘stop/start’-benadering waarbij je je concentreert op één spiergroep en die traint met korte rustpauzen. Bij cardiokrachttraining train je dus het hele lichaam. Ideaal voor mensen die willen afvallen en die hun lichaamsvetpercentage willen verlagen. Je traint het hele lichaam, maar je loopt niet het risico een speciale spiergroep snel over te belasten. En je lichaam herstelt sneller omdat je continue andere spiergroepen gebruikt. Bovendien weten we tegenwoordig ook dat mensen die zich alleen concentreren op bijvoorbeeld cardiotraining minder snel vooruitgang boeken bij het fit worden, dan mensen die dit combineren met krachttraining.

 

Klopt het dat cardiokrachttraining ook de stofwisseling sneller verhoogd dan reguliere trainingen?

Dit klopt. Voor mensen die hard trainen is het normaal dat ze zich een paar uur na hun workout nog steeds warm voelen. Dit is een teken dat de stofwisseling hoog is. Deze verhoogde stofwisseling wordt afterglow genoemd of naverbranding. Gebleken is dat bij cardiokrachttraining, of eigenlijk het volledig trainen van je lichaam wat Crossfit ook doet, die naverbranding hoger en stabieler blijft ten opzichte van reguliere cardio of fitness.

 

Maximale inspanning en toch minder tijd?

Bij cardiokrachttraining ben je continue bezig en in beweging. Er zitten dus geen dode momenten in zoals bij reguliere training. Terwijl je bezig bent met de spiergroepen in je bovenlichaam, rusten de spiergroepen in je onderlichaam en andersom. Cardiokrachttraining richt zich met name op de grote spiergroepen, omdat die de meeste bloedtoevoer vragen en dus ook het grootste calorieverbruik hebben. Doordat bloed in de spieren wordt gepompt, stijgt de stofwisseling. 

 

Voeding is ook altijd belangrijk in jouw boeken en trainingen. Wat is verstandig? Eiwitrijk eten voor spieropbouw of juist iets anders?

Ik vind dat ook bij voeding je jezelf niet te veel moet richten op één bepaald dieet. Hierdoor ontbreken er straks weer heel veel andere voedingsstoffen die je met zo’n dieet niet binnenkrijgt, maar die je lichaam keihard nodig heeft. Evenwichtige voeding is gewoon het beste en ik geloof oprecht dat als je iemand vraagt wat evenwichtige en gezonde voeding is, zij dat eigenlijk drommels goed weten. Kwestie van logisch nadenken.

 


 

Meer over fitness guru Matt Roberts: www.mattroberts.co.uk

Matt Roberts op Youtube: MattRobertsPT

 

 

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *