10 snacks waar je mooi van wordt

By  |  0 Comments

Goed nieuws! Snacken kan ook goed voor je zijn. Elizabeth Stein, een holistische voedingsdeskundige, en eigenaar van de gezonde voedingssite Purely Elizabeth heeft een aantal smaakvolle traktaties voor je op een rijtje gezet. En nu komt het beste: niet alleen je smaakpapillen hebben er baat bij, ook je haar, huid en nagels worden er mooier van!

 

Worteltjes met hummus

Wortels behoren tot een van rijkere voedingsbronnen die er bestaan. Ze bevorderen een mooie huid, tanden en tandvlees. Het bètacaroteen in de wortel beschermt je huid tegen de schadelijke invloeden van de zon, zoals rimpels en pigmentvlekken. Voor het juiste snackgevoel combineer je ze met hummus, rijk aan eiwitten. Probeer niet te overdrijven met de porties en kies voor een hummus met zo min mogelijk ingrediënten.

 

Avocado met citroen en zeezout

Avocado’s bevatten meer dan 25 essentiele voedingsstoffen en vitaminen die werken als anti-oxidanten en de schade van vrije radicalen beperken. Ze zijn van nature rijk aan omega-3-vetzuren, die je huid helpen te hydrateren en te verzachten en alsof dat nog niet genoeg is bevat deze vrucht ook nog biotine tegen droog haar en broze nagels. Een halve avocado is voldoende voor het snackgevoel. Doe er een beetje citroen en zeezout op voor die extra bite. 

 

Pompoenzaden

Magnesium en zink spelen de hoofdrol in pompoemzaden. Ze behoren tot de zogeheten superfoods die de gezondheid van je ogen en huid bevorderen. Daarnaast bevatten ze het goede cholesterol, HDL, dat goed werkt tegen klachten in de menopauze. Pompoenzaden zouden daarnaast de haargroei stimuleren.

 

Edamame

Deze Aziatische sojaboontjes zitten stampvol mineralen en vitamine C, B en E. Ze bevatten weinig vetten en juist erg veel eiwitten en vezels. Edamame koop je bij de toko, gewoon in de koeling of in het vriesvak. In de meeste gevallen kun je ze alleen ingevroren in een zak kopen. Thuis zet je een pannetje water op het vuur en wanneer het kookt voeg je er een handjevol boontjes aan toe. Na ongeveer 5 minuten zijn ze klaar. Niet te lang doorkoken, want ze moeten een stevige bite hebben. De meeste mensen vinden het lekker om er nog wat zout overheen te strooien, maar wil je het echt gezond houden dan kun je dit wellicht beter weglaten. Edamame kun je warm of koud eten, allebei is lekker.

 

Appels met honing-tahin dip

Appels zijn rijk aan vitaminen en mineralen en een bron van flavonoïden en polyfenolen. Twee krachtige anti-oxidanten. Tahine bestaat uit 20% eiwitten, dat is meer dan in de meeste noten zit. Honing is een natuurlijke zoetstof. De honing-tahin dip is gemakkelijk zelf te maken. Meng een kwart kopje honing met een kwart kopje tahini en klaar ben je. Snijd een appel in partjes en je hebt een heerlijke, maar gezonde snack.

 

Chiapudding

Chiazaden bevatten veel omega-3-vetten, vezels en anti-oxidanten. Daarnaast zijn ze ook rijk aan eiwitten tegen het hongergevoel. Zelf Chiapudding maken? Simpel! Meng 2/3 van een kopje chiazaadjes met twee kopjes ongezoete amandelmelk. Tot slot voeg je voor de juiste smaak nog wat vanille-extract toe.

 

Griekse yoghurt met bosvruchten

Griekse yoghurt zit vol met goede bacteriën, beter bekend als probiotica. Goed voor een gezonde spijsvertering en je weerstand. Vitamine C en andere anti-oxidanten in bosvruchten helpen rimpels te verminderen, verstevigen de huid en zorgen voor een egale teint.

 

Kale chips

Chips van boerenkool zijn rijk aan ijzer, vitaminen en mineralen waar je haar sterker en mooier van wordt. Sprenkel een beetje olijfolie met zeezout over de boerenkool en laat ze 5 tot 8 minuten bakken in de oven. Voor je het weet heb je een gezonde snack voor je neus.

 

Pure Chocola

De antioxidanten die chocola zo gezond maken zijn flavanoiden. Maar, helaas is er een grote maar. Die flavanoiden bevinden zich in rauwe cacao. Als chocolade verhit wordt, om er bijvoorbeeld repen van te maken, dan gaan die gezonde eigenschappen achteruit. Als je dus zo veel mogelijk van de gezonde eigenschappen van chocola wilt genieten, dan koop je rauwe chocolade of repen die op lage temperatuur zijn bereid. Voor de echt gezonde chocolade zul je dus op zoek moeten in natuurvoedingswinkels of bijvoorbeeld op sites waar ze raw food verkopen.

 

Cantaloupe

Een meloensoort rijk aan mineralen en boordevol vitamine A en C, goed voor huid en haar. De vrucht bevat veel water en heel weinig calorieën dus ook nog eens lekker voor de lijn.

 

 

Wil je vanaf nu altijd op de hoogte blijven van het laatste gezondheids nieuws? Schrijf je dan ook in voor de maandelijkse Real Healthy nieuwsbrief!

 

 

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *