vrouw doet push ups

Een fit en gezond lichaam gaat verder dan het bikiniseizoen. Wie het hele jaar sport en daarbij flink zweet, heeft daar dagelijks veel voordeel van. Dit zijn 10 redenen om je het hele jaar door in het zweet te werken. En nee, ze hebben alle 10 niks met je uiterlijk te maken. 

 

Je in het zweet te werken loont

 

1. Je bent minder vaak ziek

Het is niet precies duidelijk hoe lichaamsbeweging je beschermt tegen verkoudheden, de griep en andere ziekten, maar onderzoek suggereert dat 2 tot 3 keer per week sporten je beter wapent tegen bacteriën en virussen.

 

2. Je hebt minder last van je menstruatie

Onderzoek toont aan dat sporten het vrijkomen van endorfine stimuleert, die fungeren als natuurlijke opioiden die de menstruatiepijn verlichten.

 

3. Je zelfvertrouwen krijgt een boost

Als je je lichaam steeds sterker ziet worden, neemt je zelfvertrouwen toe en dat werpt ook zijn vruchten af buiten de sportschool.

 

4. Je wordt er creatiever van

Onderzoekers stellen in het tijdschrift Frontiers in Neuroscience dat personen die regelmatig sporten beter scoren op creativiteitstests dan niet-sporters. Veel “problemen” lijken na een rondje hardlopen plotseling geen probleem meer.

 

5. Je hebt minder last van moeheid en lusteloosheid

Een rondje hardlopen of een andere vorm van cardio kan moeheid verminderen. De reden: jezelf in het zweet werken verhoogt je metabolisme en vergroot de aanmaak van het stofje dopamine, dat ervoor zorgt dat je jezelf minder moe voelt.

 

6. Je presteert beter op het werk

Volgens een onderzoek dat afgelopen jaar werd gepubliceerd in Population Health Management is weinig sporten gerelateerd aan een lagere productiviteit. Niet voor niets beschikken veel grote bedrijven over een eigen gym.

 

7. Je humeur wordt er beter van

Een stevige workout en een daarbij gepaard gaande zweet partij, doet elk pest humeur als sneeuw voor de zon verdwijnen, doordat het de aanmaak bevordert van hersenstofjes die spanning en nervositeit verzachten. En mocht je een keer echt met het verkeerde been uit bed zijn gestapt dan kun je altijd nog de tien minuten regel toepassen: wel beginnen met sporten, maar als je na tien minuten bewegen nog steeds geen zin hebt, mag je stoppen. Negen van de tien keer ga je door na die tien minuten.

 

8. Het verbetert je geheugen

Volgens een recente studie onder jong-volwassenen, door het tijdschrift Behavioral Brain Research levert een enkele cardiotraining al een toename op van de hormonen die worden geassocieerd met een goed geheugen.

 

9Het kan je risico op kanker verlagen

Onderzoek van het Amerikaanse National Cancer Institute linkt lichaamsbeweging aan een lagere kans op borst- en baarmoederhalskanker.

 

10. De seks is beter

Het New England Institute heeft onderzocht wat de invloed is van beweging op je seksleven. En surprise (of eigenlijk niet), die invloed is heel goed. Regelmatig jezelf in het zweet werken zorgt ervoor dat je makkelijker opgewonden raakt en dat mannen minder kans hebben op erectieproblemen. Dit komt omdat beweging de bloedcirculatie verhoogd.

 

 

Wil je vanaf nu altijd op de hoogte blijven van het laatste gezondheids tips, zoals deze 10 redenen om je in het zweet te werken? Schrijf je dan ook in voor de maandelijkse Real Healthy nieuwsbrief!

 

 

 

Door Real Healthy redactie

Je goed voelen, bewegen én in balans zijn. Dat is pas écht gezond! Wij verzamelen voor jou de informatie om dat ook écht te zijn.