Blijvend afvallen in 5 stappen

By  |  0 Comments

WIL JE GRAAG AFVALLEN? DIT MOET JE DOEN!

1.STEL EEN DUIDELIJK EN REALISTISCH DOEL

Maak een werkbaar plan! Wees zo concreet mogelijk over wat je wilt bereiken:

Bijvoorbeeld: zet voor jezelf op schrift: “ik wil….:”

  • 4 kilo kwijtraken
  • in een periode van 6 weken

dat doe ik door:

  • 2x per week 45 minuten te spinnen in de sportschool
  • 1 x per week 45 hard te lopen
  • mijn voeding te beperken tot  3 gezonde hoofdmaaltijden per dag
  • alle tussendoortjes te laten staan

Dit zijn je hoofddoelstellingen maar je kunt deze kunt weer onderverdelen in kleine subdoelstellingen. Je bereikt dan snel resultaat en dat motiveert je weer om door te gaan met je plan!

2. CHECK HOEVEEL ENERGIE JE NODIG HEBT

Voor de meeste mensen is het lastig om op gewicht te blijven maar het is zeker niet onmogelijk. Het ligt voor de hand, maar als je wilt afvallen dan moet je meer energie verbranden dan dat je via het eten binnenkrijgt, om aan te komen geldt natuurlijk het omgekeerde :-) Hoeveel energie heb ik dan nodig per dag? Hou dit als vuistregel aan: mannen verbranden gemiddeld 2500 calorieën per dag en bij vrouwen ligt dat iets lager, zo’n 2000 per dag.  Blijf je onder deze calorieën intake, dan val je dus af :-)

Voor meer info over calorieën check het voedingscentrum

3. HOUD JE VOEDING BIJ

Probeer inzcht te krijgen in wat je per dag eet en wanneer je dat doet. Dit inzicht helpt je om een gezonder eetpatroon te ontwikkelen.

4. LUISTER NAAR JE LIJF

Hou heel goed in de gaten waarom je eet. Vaak snacken we uit gewoonte en eet je gedachtenloos een halve zak pinda’s op.  Wees bewuster van jouw eetpatronen en dat zal je enorm helpen om van je “slechte” eetgewoonten bewust te worden. Stop wanneer je verzagdigd bent. Heb je eigenlijk wel honger als je eet? Moet mijn bord helemaal leeg of kan ik wat laten staan omdat ik verzadigd ben? Eet je bijvoorbeeld als je veel stress hebt gehad? Allemaal zaken die jouw patroon beïnvloeden en waar je dus winst kunt behalen!

5. LAST BUT NOT LEAST; START MET BEWEGEN!!

Je hebt het vast wel eens gehoord maar probeer elke dag minstens 30 minuten te bewegen. Pak de fiets als het kan, laat die auto lekker staan. Wandelen bijvoorbeeld is zo simpel en heeft zo’n positief effect op jouw fitheid. Ga naar de sportschool of geef je op voor een bootcamp bij jou in de buurt. Je zult er geen spijt van krijgen !!

Bron: Fit.nl | Voedingscentrum

 

Real Healthy redactie

Je goed voelen, bewegen én in balans zijn. Dat is pas écht gezond! Wij verzamelen voor jou de informatie om dat ook écht te zijn.

Geef antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *